Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací V pořádku

Konec tiché domácnosti! Podpořte jazykový rozvoj svých dětí

20.11.2018 Čtení pro radost

Řeč je základ komunikace. Pomáhá nám co možná nejpřesněji vyjádřit naše pocity, potřeby i přání. Většina dětí chodí do školky, kde se jejich řečové dovednosti přirozeně rozvíjejí interakcí se spolužáky a zkušenými učiteli. Podpořit juniora v jazykovém rozletu však můžete i sami. Nezapomínejte ale, že každé dítě je jiné!

 
 


To, že sousedovic Tonička už na vyzvání recituje básničky a umí pojmenovat všechna zvířecí mláďátka, zatímco váš miláček se snaží okouzlit návštěvu zatím hlavně tak, že si nacpe do pusy hrst písku, neznamená, že jste špatný rodič nebo máte hloupé dítě. Možná prostě potřebuje víc času a pozornosti.
 
Od 3 let
 
Přibližně od tří let věku si dítě osvojuje gramatickou stavbu vět a začíná hojně používat rodiči tak oblíbené „a proč?”. Vraťte se do dětských let a prohlížejte si leporela. Dětskou slovní zásobu rozvíjejte otázkami (aspoň se mu pomstíte za to neustálé vyptávání). Kdo to je? Kde to je? Navazujte s dětmi při rozpravě oční kontakt. Logopedové se shodují v tom, že pro správnou výslovnost je odezírání velmi důležité. 
 
Od 4 let
 
Vaše dítko už lépe udrží pozornost a tak můžete začít se čtením knížek. Nastal taky správný čas na učení různých básniček, říkadel a pohádek. Nakupte pár vařeček, namalujte jim obličeje a spíchněte pro ně šatečky ze starého oblečení. Parádní maňáskové divadlo za hubičku je na světě a můžete se pustit do hraní.
 
Od 5 let
 
Slovní zásoba vašeho potomka čítá okolo 2000 slov a s tím už něco pořídíte. Dítě by mělo zvládnout správnou výslovnost hlásek s, c, z, š, č, ž a na řadě jsou laťky nejvyšší: r a ř. Dřív si s nimi hlavu nelamte, pokud je dítě neumí, prostě na ně není zralé. V pěti letech už s tréninkem vrcholných čísel jazykové gymnastiky začít můžete. 
 
Od 6 let až do školních let
 
Pracujte i nadále na rozvoji slovní zásoby. Povídejte si, ptejte se a zajímejte, jak se dítě mělo ve školce nebo u babičky. Klaďte otevřené otázky, aby se rozpovídalo. Odolejte pokušení opravovat ho při každém špatně vysloveném slovíčku, ať se snaží taky samo! Jen si vzpomeňte, jak nepříjemné bylo neustálé a kontraproduktivní opravování angličtinářky na základní škole, kvůli kterému člověk sotva dokončil větu a nakonec se začal bát mluvit. Pokud se však dítko na nějakém slově „zasekne”, pomozte mu. Rozvíjet můžete i řeč školáka. Kupujte mu knížky, povídejte si nebo vytáhněte scrabble. 
 
Pozor na jazyk!
 
Už jsme zase u starého, dobrého učení nápodobou. Není nutné rozprávět jako učebnice českého pravopisu. Těžko však můžeme chtít po dětech, aby pěkně mluvily, když sami odbýváme výslovnost i gramatiku. Takže začněte u sebe. Kdo se po smrti nechce smažit v logopedickém pekle, vystříhá se zla největšího – šišlání! Poučte v tomto směru i babičky, dědy a jiné dospělé, kteří s dítětem tráví hodně času, ať všichni táhnete za jeden provaz. Víte ale, co je ještě důležitější, než výslovnost, se kterou by dítě mohlo z fleku na DAMU? Aby bylo o čem mluvit. Toho docílíte jedině společnými zážitky. Co třeba vyrazit na dobrodružnou výpravu do přírody za drahokamy? Tipy najdete v dalším článku. 
 
Tématem všestranného rozvoje děti se zabývá i náš Kvído. Že nevíte, kdo to je? Kvído je chobotnice, která děti provází souborem stejnojmenných vzdělávacích her. Ty vytváří Albi ve spolupráci s psychology, pedagogy a logopedy. Kvído myslel i na rozvoj hrubé a jemné motoriky, takže kdybyste na to nechtěli být sami, vezměte si ho na pomoc.
 
Text: Markéta Schinkmannová, foto: Thinkstockphotos
 
 

Najdete nás na Facebooku

CO SE DĚJE V ALBI